Na 10 jaar OSH nog steeds dezelfde duurzame drive als bij de oprichting
Laurens Hooijschuur staat sinds ruim een jaar aan het roer bij OSH. Toen hij bij zijn vorige werkgever in een consortium een circulaire brug ontwikkelde, wist hij wat z’n volgende stap moest zijn: werken bij een bedrijf waar duurzaamheid centraal staat. Organisatorisch zijn het afgelopen jaar flinke stappen gezet. Uitbreiding van het portfolio met méér circulaire producten is een van de volgende stappen.
OSH, opgericht in 2014 door Ad van Rijsewijk https://oshbv.nl/10-jaar-osh/ is ontstaan vanuit een duurzame drive en die is altijd zo gebleven. Laurens vertelt: “We willen de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen voor verwarming en energievoorziening in gebouwen beëindigen. Daarom werken wij met warmtepompen, geothermische systemen, zonne-energie en andere innovatieve duurzame oplossingen. Onze inzet voor duurzaamheid en milieuvriendelijke oplossingen staat centraal in alles wat we doen, om een blijvende positieve impact te hebben op de samenleving en het milieu.”
Technische groothandel met specialistisch advies
“OSH zag 10 jaar geleden het levenslicht omdat de onderdelen die nodig waren voor de projecten van destijds vanuit het buitenland ‘alleen aan groothandels geleverd werden’, heeft Ad van Rijsewijk mij verteld”, aldus Laurens. “Daarom richtte hij zélf die groothandel op: OSH. Het bedrijf groeide uit tot méér dan een groothandel. Want dankzij de kennis van de medewerkers is specialistisch advies altijd een onderscheidende factor geweest. En dat is het nog steeds. Voorheen waren we niet alleen een adviserende groothandel, maar ook een monterende groothandel. Sinds een jaar richten we ons alleen nog op onze producten en de specialistische kennis waarmee we klanten kunnen adviseren.”
Opleiding en ontwikkeling
“Collega’s worden niet vanzelf experts. Van huis uit heeft ieder z’n eigen interesse en expertise, maar we verwachten dat ze allround zijn. Daarom volgen we voortdurend opleidingen, cursussen en producttrainingen. Alleen dan kunnen we voor onze klanten de specialistisch adviseur zijn en blijven. Er zijn wat personele wisselingen geweest en met het huidige team zijn we fit voor de toekomst. En: deze collega’s waren nog nooit zo tevreden, blijkt uit ons medewerkerstevredenheidsonderzoek. Daar plukken onze klanten dan weer de vruchten van.”
Digitalisering
Er is nog iets waar klanten de vruchten van plukken: de verdere digitalisering van OSH. “We hebben een nieuwe offertetool ontwikkeld. Nu krijgen klanten een interactieve offerte met bijvoorbeeld instructie- en onderhoudsvideo’s. Ook hebben we een vernieuwde webshop. “Natuurlijk bestel je niet zomaar online specialistische producten bij ons: je wil weten wat voor jou de beste duurzame oplossing is. Daarom kun je je via onze website en webshop oriënteren én wat meer standaard artikelen bestellen. Ik zie het als een verlengstuk van onze service.“
Service en onderhoud
In het afgelopen jaar is OSH daarnaast strategische partnerships aangegaan om de landelijke dekking voor service en onderhoud te kunnen bieden. “Dit stelt ons in staat om onze klanten overal in Nederland de best mogelijke ondersteuning te bieden, zowel tijdens als na de garantieperiode. Tijdens de garantieperiode zorgen wij voor uitgebreide service en wanneer de garantie afloopt hebben onze klanten de mogelijkheid om een onderhoudscontract af te sluiten. Hiermee verzekeren wij dat hun installatie optimaal blijft presteren. Door deze onderhoudscontracten blijven onze klanten verzekerd van duurzame warmte en koude gedurende de hele levensduur van hun installatie.”
Trainingscentrum
“Ook zijn we een samenwerking aangegaan met Goflex in Den Bosch, een toonaangevend opleidingsbedrijf in de techniek. In samenwerking met het ROC en diverse opdrachtgevers leidt Goflex jongeren op voor een veelbelovende toekomst in een technische richting. Om deze opleidingen te ondersteunen, heeft OSH twee warmtepompen ter beschikking gesteld. Deze warmtepompen worden door Goflex ingezet om toekomstige monteurs op te leiden, waarbij ze praktijkgerichte training krijgen op het gebied van installatie en onderhoud.
Daarnaast biedt deze faciliteit OSH de mogelijkheid om onze klanten en partners te trainen. We kunnen hier gerichte trainingen verzorgen over het inbedrijfstellen, onderhouden en servicen van warmtepompen. Hiermee versterken we niet alleen de technische kennis van de nieuwe generatie monteurs, maar ook die van onze eigen klanten en partners, zodat zij in staat zijn om optimaal met onze producten te werken. Samengevat: we zijn helemaal klaar voor de toekomst!”