In gesprek met Ad van Rijsewijk, Mascha van den Heuvel en Laurens Hooijschuur
Na de overname in 2021 was Ad van Rijsewijk (75) nog twee jaar betrokken bij “zijn kindje” OSH (One Solution Holland). Hij droeg het bedrijf over, om minder te gaan werken. Zijn vrouw Ria merkt echter nog weinig verschil. “Hij is nog steeds niet veel thuis. Maar het is goed zo.”
OSH is in 2014 opgericht en viert dit jaar zijn 10-jarig jubileum. Momenteel staat het bedrijf onder leiding van Laurens Hooijschuur. Mascha van den Heuvel is als een dochter voor Ad en heeft een belangrijke rol gespeeld in de ontwikkeling van het bedrijf. Ter gelegenheid van het jubileum spreken we ze alle drie.
We gaan terug naar het jaar 1996. Mascha zit nog op de middelbare school. Ad werkt bij een installatiebedrijf. Niemand heeft het nog over duurzaamheid. Ad doet mee aan een wedstrijd: ‘wie ontwikkelt de beste warmtepomp voor de Nederlandse markt?’. “Ik ontwikkelde een warmtepomp, werkte samen met de TU en met de hogeschool Utrecht, en won. De prijs? De bouw van 42 woningen met 0 op de meter. Hiervoor haalde ik 75% van de energie uit de bodem en 25% uit de zon, via PV-panelen. Hier wilde ik mee verder! Mijn werkgever zag er destijds weinig in – de techniek was inderdaad nog erg duur. Maar ik geloofde erin. Ik wist dat gasloos de toekomst werd. Dus begon ik in 1999 voor mezelf, samen met een compagnon.” Dubotechniek werd opgericht en groeide snel. Ook anderen zagen inmiddels de mogelijkheden van verduurzamen met warmtepompen. “Het aantal medewerkers en projecten groeide fors en we werkten hard.”
We maken een sprong in de tijd en belanden in het jaar 2003. Mascha van den Heuvel heeft de MEAO afgerond en is klaar voor een nieuwe baan. Ze begint als 23-jarige als officemanager bij Dubotechniek.
Langzamerhand begon Mascha de techniek meer te gaan waarderen. “Ik had geen technische achtergrond. Ik leerde van collega’s en ik nodigde fabrikanten uit om me alles te komen vertellen over hun producten.” Ad blikt terug: “Ik weet nog dat ik en mijn compagnon ‘het’ meteen in haar zagen. We zeiden ‘we gooien haar in het diepe en als ze kan zwemmen komt ze boven’.”
Ze kwam boven. Mascha werd de assistent van Ad toen zijn compagnon ziek werd. Over de techniek leerde ze in de praktijk. Ad motiveerde haar om naast het werk opleidingen te volgen.
In 2007 overlijdt de compagnon van Ad en zet Ad het bedrijf voort. Mascha’s rol groeit. Ze houdt zich vooral bezig met de operatie, waar Ad zich vooral richt op commercie. Ze vullen elkaar goed aan. Enkele jaren later treedt Mascha toe tot de directie van Dubotechniek. Mascha: “Op school ben ik vroeger gepest. Ad heeft mij – in eerste instantie zonder het te beseffen – mijn zelfvertrouwen teruggegeven. Hij zag mijn potentieel. Ik ben blij dat hij mij de kans heeft gegeven om te ‘zwemmen’. Zo heb ik mijn eigen krachten herontdekt. En ondertussen mijn ‘zwemdiploma’ gehaald.”
Na het overlijden van zijn compagnon realiseerde Ad zich ook niet het eeuwige leven te hebben en ging nadenken over het gefaseerd verkopen van zijn bedrijf. Gefaseerd, want hij wilde wel betrokken blijven. Zo realiseerde hij nog jarenlang samen met VolkerWessels (dat Dubotechniek overnam) mooie projecten.
Ad: “Uiteindelijk waren we toe aan een nieuwe stap op het gebied van duurzame technieken. Daarom richtten we in 2014 OSH op. We wilden namelijk een plug & play oplossing maken. Met de beste onderdelen, die vaak alleen in het buitenland te krijgen waren. ‘We verkopen alleen aan groothandels’ kregen we regelmatig te horen. “Ik denk dat we een groothandel moeten beginnen, zei ik” vult Mascha lachend aan. Zo is OSH ontstaan – in een notendop. “Onder de vlag van Dubotechniek konden we onze eigen oplossingen ontwikkelen, onze specialistische kennis en advies toevoegen én onderdelen verkopen aan concurrenten.” vertelt Ad. “We kregen octrooien, hadden mooie projecten, tevreden klanten. En werkten hard. Soms te hard.”
Het overname-balletje is in 2021 gaan rollen. Mascha had Dubotechniek inmiddels verlaten: in 2019 maakte ze de overstap naar een andere werkgever.”
Ad had jaren daarvoor al een herseninfarct gehad en kreeg hartproblemen. Hij kwam er bovenop. Toch zette zijn gezondheid hem aan het denken. In 2021 kreeg hij corona. Ad dacht ‘wat doe ik met mijn mensen, mijn klanten…’. Hij dacht aan Mascha. Ze kent het bedrijf, de oplossingen, de klanten. En vooral: hij vertrouwt haar. Ad was dan ook opgelucht toen hij OSH kon overdragen. En dat Mascha nauw betrokken was bij de overname. Laurens heeft de operationele leiding.
Laurens komt voor het eerst in het gesprek aan het woord: “Ik heb wéér met belangstelling zitten luisteren naar de geschiedenis van het bedrijf en naar de ondernemersgeest van Mascha en Ad. Ik zeg ‘weer’, omdat ik voordat ik aangesteld werd ook uitgebreid met Ad heb gesproken. Dit is heel waardevol geweest. Nu ken ik uit de eerste hand het verhaal van het bedrijf. Dat heeft me veel geholpen.”
Ook een gesprek met medewerker van het eerste uur Wim van de Valk zat in de planning. “We hebben elkaar kort ontmoet en gesproken en zouden een vervolgafspraak maken. Wim was een vakman en kende het bedrijf van haver tot gort. Die afspraak is er helaas nooit van gekomen: toen ik twee weken in dienst was overleed Wim, geheel onverwacht.”
Laurens had veel van Wim willen leren maar heeft zich op z’n eigen manier ontwikkeld. Met hulp van andere collega’s en van Mascha als sparringpartner. “Ze heeft ontzettend veel productkennis en een groot netwerk in de branche. Zelf richt ik me vooral op de interne organisatie. ‘Wat voegen wij als bedrijf toe?’ Daar houd ik me mee bezig. We zijn niet alleen een groothandel, we zijn daarnaast vooral een adviseur. Daarop onderscheidde OSH zich bij de oprichting en dat doen we nog steeds.”